Samtidigt som människor på flykt från kriget i Ukraina söker skydd i Storbritannien fortsätter flyktingar att korsa den engelska kanalen från den franska staden Calais till sydöstra Englands kust. Nu möter Storbritannien kritik, både av röster inrikes och från Frankrike – som hävdar att de tar allt för lite ansvar för flyktingsituationen i Europa.
Det har gått drygt åtta månader sedan tragedin på den engelska kanalen då en gummibåt med migranter på väg från den franska staden Calais mot den engelska sydkusten kapsejsade. 27 människor omkom i vad som har beskrivits som den högsta sammanhängande dödssiffran sedan räkningen startade 2014, enligt BBC.
Händelsen fick stor medial uppmärksamhet och resulterade i att Storbritanniens premiärminister Boris Johnson och Frankrikes president Emmanuel Macron lovade ett ökat samarbete för att motverka att detta skulle hända igen. Bland annat utlovade Storbritannien bidrag på 54 miljoner pund, drygt 700 miljoner svenska kronor, under 2021 och 2022 för att utöka övervakningen och säkerheten av den franska kustlinjen och dess hamnar.
”Vårt asylsystem är fundamentalt trasigt”
Enligt BBC anlände mer än 28 000 migranter till den brittiska kustlinjen förra året – vilket nästan är en fördubbling från året innan. Detta placerar det sydöstra grevskapet Kent i centrum av den politiska debatten om landets immigration. 2100 människor beräknas redan ha korsat kanalen i år, trots tuffa väderförhållanden, enligt Sky News. Siffran väntas stiga till över 60 000, en beräkning som gjordes innan invasionen av Ukraina och flyktingvågen som följde.
Den brittiska regeringen har upprepade gånger lovat att öka sina insatser för att göra kanalen mindre attraktiv som migrationsrutt. Bland annat har landet åsidosatt 234 000 pund, motsvarande cirka tre miljoner svenska kronor, för en chartrad båt som enligt The Home Office, Storbritanniens inrikesministerium med ansvar för migrationsfrågor, ska underlätta transporten av migranter från kanalen direkt till brittiska mottagningscenter. Åtgärden är en del i det nya lagförslaget Nationality and Borders Bill, som enligt Storbritanniens inrikesminister Priti Patel ska motverka människosmuggling och illegal immigration. I oktober 2020 talade hon på det konservativa partiets virtuella konferens och beskrev Storbritanniens nuvarande migrationssystemet som trasigt.
– Ett rättvist asylsystem bör förse en säker väg för de som flyr förföljelse, förtryck och tyranni. Men vårt gör inte det, för vårt asylsystem är fundamentalt trasigt och vi har en skyldighet att agera, sa hon.
Det är i dessa satsningar som den brittiska regeringen möter kritik, bland annat från Minnie Rahman, representant för föreningen Joint Council for the Welfare of Immigrants. Hon anser att människor som flyr från konflikter och förföljelse har rätt att resa på ett säkert sätt och att flyktingvågen efter invasionen i Ukraina gjort detta mer uppenbart.
– Om regeringen faktiskt var seriösa i att motverka riskfyllda kanalkorsningar, sa skulle de upprätta ordentliga reglerade vägar direkt till Storbritannien för asylsökanden, sa hon i en intervju med Sky News.
Lagförslaget Nationality and Borders Bill godkändes i parlamentet den 28 april 2022. Samtidigt har konflikten i Ukraina lett till att andra vägar in i landet har upprättats, särskilt för ukrainska flyktingar. Hittills har över 10 000 personer ansökt till den så kallade Ukraine’s Family Scheme – ett nytt system infört av regeringen som tillåter ukrainska medborgare med familjeanknytning i Storbritannien att stanna i landet i tre år. Den brittiska hanteringen av dessa ansökningar har dock mött kritik av Frankrike, som hävdar att processen går för långsamt och att Storbrittanien tar allt för lite ansvar för flyktingsituationen i Europa.
– Britterna måste omsätta sin retorik till handling, sa Gérald Darmanin, Frankrikes inrikesminister, till Sky News.