Flera skolor i nordöstra Kenya har tvingats stänga efter attacker från terrorgruppen al-Shabaab.

Nyhet

Al-Shabaab attackerar lärare för att stoppa utbildning

Tusentals lärare i nordöstra Kenya tvingades lämna sina jobb efter attacker från terrorgruppen al-Shabaab. Det gör att elevers utbildning hotas. Enligt terrorexperten Magnus Norell är al-Shabaab emot undervisning som inte handlar om islam.

Tusentals kenyanska lärare som jobbar på landsbygden i nordöstra delen av landet vid  gränsen till Somalia har tvingats lämna sina jobb av säkerhetsskäl. Det nationella lärarfacket Teachers Service Commission (TSC) vill skydda sina medlemmar efter att flera misstänkta attacker har riktats mot lärare av terrorgruppen al-Shabaab. Den första attacken utfördes i början av januari på en internatskola i byn Dadaab, i regionen Garissa. Tre elever och en lärare dödades, enligt uppgifter från polisen.  

Några dagar senare utfördes en attack i närheten på en skola i byn Kamuthe där tre icke-muslimska lärare mördades, en skadades och en bortfördes. 

Al-Shabaabs officiella webbsida Shahada påkallade ansvar för attacken måndagen därpå. 

I Utvecklingsmagasinets mejlkorrespondens med terrorexperten Magnus Norell förklarar han att anledningen till att al-Shabaab angriper lärare har att göra med deras ideologiska grundsyn. De anser nämligen att undervisning som inte är ren och ofördärvat islamisk är att betrakta som “ond”. 

– De som undervisar i sådana ämnen är att betrakta som fiender till den ortodoxa form av islam som al-Shabaab bekänner sig till, skriver Norell. 

Eftersom al-Shabaab också strider mot regeringen – som försöker återuppbygga landet genom utbildning för både killar och tjejer – blir attacker mot skolor ännu ett sätt att bekämpa regeringen.

Bristen på lärare har tvingat skolor att slå igen, vilket i sin tur har påverkat många elevers utbildningar. Abdullahi Hassan Maalim, som företräder de lokala myndigheterna i regionen Wajir, kritiserar i en intervju med The Guardian lärarfacket TSC för att ha fattat beslut om att evakuera lärarna utan att först konsultera myndigheterna. Maalim menar att facket och myndigheterna istället måste jobba för att skydda lärarna. 

För att skydda skolor och andra utbildningsanstalter påstår Norell att det införs bakgrundskontroller och metalldetektorer samt att det anställer säkerhetsvakter, vilket är svårt i ett land med brist på infrastruktur och utbildad personal.

Efter att skolorna stängdes i nordöstra Kenya på grund av terrordåden kom ett annat hot mot undervisningen.  Sedan den 15 mars har alla landets skolor varit stängda då antalet bekräftade fall av covid-19 började öka.

Enligt George Magotha på Utbildningsministeriet skulle skolorna öppna den 4 juni i hela landet. Men eftersom antalet bekräftade fall har fortsatt ökat så har nedstängningen av skolorna förlängts tills virusets spridning har kontrollerats. Något som kan pågå fram till januari. När eleverna i nordöstra Kenya ska få komma till skolan igen ska deras säkerhet kunna garanteras. 

Al-Shabaab

Al-Shabaab blev kända som en självständig organisation när de i slutet av Somalias tjugoåriga inbördeskrig 2006 bröt bandet med Islamic Courts Union (ICU), där de var en del av militären. 2008 började USA betrakta al-Shabaab som en terroristorganisation. Efter att al-Shabaab anklagades för att ha attackerat turistområden i nordöstra Kenya 2011 av kenyanska regeringen så har gruppen utfört en kedja av attacker på offentliga platser i Kenya. 2012 anslöt de sig till terroristgruppen al-Qaida.

Är det något i texten som inte stämmer? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här: