The texts on this site have been auto-translated which may result in some linguistic errors.

Runt 70 procent av allt kaffe som odlas i Kenya sker av småskaliga producenter.

Debatt

Blir det någon påtår 2050?

Kaffe är en dryck som många av oss känner att vi inte kan vara utan. Men om vi vill fortsätta dricka vår favoritdryck i framtiden måste vi ta ett gemensamt ansvar och skapa förutsättningar för ett mer socialt hållbart jordbruk i de länder där människor försöker livnära sig på odlingen av kaffe, skriver Hewan Temesghen från Fairtrade.

Sverige tillhör i dag ett av de länder som dricker mest kaffe i världen. När internationella kaffedagen firas, är det viktigt att lyfta frågan om odlarna som försöker livnära sig på att producera kaffe. Klimatforskare har länge varnat för att den odlingsbara marken för kaffe kan komma att halveras till år 2050. Höjda temperaturer, längre torrperioder och ökad risk för skadeangrepp kräver en snabb omställning till ett mer hållbart jordbruk.

Kaffeodlaren Luis Palacio i Colombia är en av dem som på nära håll har kunnat följa hur klimatet har förändrats. Vissa buskar har helt slutat ge skörd, berättar han. Därför har hans kooperativ fått flytta kaffebuskarna högre upp i bergen där det än så länge är lite svalare. Men det finns fortfarande en oro för oväntade naturhändelser – att allt hårt arbete ska spolas bort om det plötsligt regnar i flera dagar.

– Det gäller att komma på hur vi ska skydda vår mark, förklarar han.

Luis Palacio är medlem i kooperativet Cooperativa de cafés especiales Sierra Nevada (COOCAFE SN). Foto: Fairtrade International.

Genom att kaffeodlare går samman i kooperativ och blir Fairtrade-certifierade, får odlare stöd i att hantera klimatförändringarna, utbildning i hur de kan anpassa jordbruket, exempelvis genom att växla till mer klimatresistenta grödor, öka mångfalden i odlingen och använda vatten på ett mer effektivt sätt.

Men att ställa om till ett hållbart jordbruk kräver resurser. För att odlarna ska klara av det behöver alla vi som gillar kaffe betala priset för en socialt hållbar produktion. En ny rapport från Världsnaturfonden WWF visar att antalet skogsbränder i världen ökar. WWF listar ett stopp för avskogning som en nödvändig åtgärd för att komma till bukt med problemet och uppmanar konsumenter att köpa certifierade produkter. Fairtrade-märkt kaffe bidrar också till att främja biologisk mångfald och motverka avskogning. Samtidigt får kaffeodlarna bättre ekonomiska villkor på en internationell marknad kantad av hård prispress.

Med hjälp av utbildning från Fairtrade har Luis Palacios kooperativ Cooperativa de cafés especiales Sierra Nevada (COOCAFE SN) lyckats plantera mer motståndskraftiga kaffebuskar som klarar den globala uppvärmningen bättre – för att säkra kaffeodlingen i framtiden.

Vi vill se mer schysst odlat kaffe hos kaféer och butiker, i fikarum och kontorslandskap, i picknicktermosar och på frukostbord. Vi uppmanar upphandlare i offentlig sektor att ställa hållbarhetskrav och arbetsgivare att bjuda på kaffe som producerats med hänsyn till både människa och miljö. För om vi vill kunna dricka vår favoritdryck i framtiden måste vi ta ett gemensamt ansvar för ett mer hållbart kaffe.

Fairtrade

Fairtrade är en internationell certifiering av råvaror som odlas i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär att varan är producerad med hänsyn till högt ställda sociala, ekonomiska och miljömässiga krav. Fairtrade är den enda certifieringen som har ett uttalat mål att motverka fattigdom genom att stärka människors inflytande och handlingskraft. Odlarna och de anställda äger hälften av Fairtrade International och är med i alla grundläggande beslut som rör kriterier och certifiering. Det skapar en global plattform där odlare och konsumenter kan mötas på lika villkor.

Detta är en debattartikel. Skribenten svarar för analys och åsikter i texten.

Vill du också skriva en debattartikel till Utvecklingsmagasinet? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här:

Hjälp oss att förbättra Utvecklingsmagasinet

Svara på vår enkät så att vi kan fortsätta driva och utveckla vårt digitala magasin. Det tar bara ett par minuter att svara på enkäten.

Den som vill kan också lämna sin e-postaddress för chansen att vinna en fuffig goodie-bag!

Starta enkäten