The texts on this site have been auto-translated which may result in some linguistic errors.

Krönika

Mindre ord och mer handling i klimatkrisen

I min frustration över den rådande klimatkrisen och stressen över att inte tillräckligt görs har jag alltid letat efter en syndabock som måste stå till svars. Jag tror att många tänker och känner som jag. Jag är övertygad om att vi lägger för mycket energi på att hitta den som är skyldig till vårt problem, istället för att inse att vi alla är en del av problemet. Vissa har ett större ansvar än andra, men vi har alla på något sätt bidragit till vart vi är idag.

Men likaväl som vi är en del av problemet, är vi också en del av lösningen. Det är ingen som ensam kan stoppa klimatförändringarna. Smarta och konkreta lösningar måste tas till. Vi måste ha ett större internationellt samarbete där man tillsammans kan jobba med dessa lösningar. Den kommersiella marknaden måste bli klimatsmart, vi konsumenter måste börja handla mer hållbart och ställa krav på företagen. Ett exempel på detta är många biltillverkare som ställt om till klimatvänliga elbilar. Dessutom så måste du och jag göra det vi kan och leva ett liv som är snällare mot miljön.

Jag tror ändå att de flesta av oss vill samma sak, rädda vår fantastiska planet, trots att det finns människor och aktörer som inte tänker på vår planet, utan istället på pengar och deras egen vinning. Vi ska inte tappa hoppet utan istället göra vårt bästa. Så småningom kommer vi alla tvingas anpassa sig efter de nya förutsättningarna och de förändringar vi behöver göra. Men då måste vi ta till handling och sluta skylla ifrån oss.

Detta är en krönika. Skribenten svarar för analys och åsikter i texten.

Vill du också skriva en krönika till Utvecklingsmagasinet? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här:

Hjälp oss att förbättra Utvecklingsmagasinet

Svara på vår enkät så att vi kan fortsätta driva och utveckla vårt digitala magasin. Det tar bara ett par minuter att svara på enkäten.

Den som vill kan också lämna sin e-postaddress för chansen att vinna en fuffig goodie-bag!

Starta enkäten