EU-kommissionen, med ordförande Ursula von der Leyen i spetsen, har riktat in sig på techjättar som Google och Apple. Och EU:s ständiga krig mot techjättarna skapar ett dåligt rykte bland teknikföretag, skriver Jakob Kerren, FUF-korrespondent baserad i Bryssel. Foto: EU-parlamentet. Källa: Wikimedia commons.

FUF-korrespondenterna, Krönika

EU:s krig mot techjättarna kan bli ödesdigert

Bryssel har upprepade gånger drabbat samman med de globala teknikjättarna. Ofta berättigat. Men EU borde försöka skaka av sig den teknikfientliga bilden om man vill ha en chans i kapplöpningen om framtiden 

Jag lär inte vara den enda som nyligen har upptäckt att Google Maps-fliken har försvunnit från Googles landningssida, som man hamnar på när man slår in något i sökrutan. När jag såg det blev jag förvånad och tänkte att det hade något med en ny uppdatering att göra. När jag sedan läste att det var ett EU beslut bakom försvinnandet, blev jag däremot inte alls förvånad.  

Google, TikTok, Meta, X, Microsoft, och Apple. Alla har hamnat i EU:s skottglugg. EU-kommissionen har krävt Apple på miljardböter för konkurrensbrott och X har utretts för att inte ha gjort tillräckligt för att stävja desinformation. TikTok kan till och med komma att förbjudas helt då EU har misstankar om att användardata går till kinesiska myndigheter som använder informationen i spionerisyften. Listan kan göras lång.  

De två lagarna i centrum för konflikterna är Förordningen om digitala tjänster (DSA), som ska förhindra olaglig och skadlig verksamhet på nätet samt spridning av desinformation, och Förordningen om digitala marknader (DMA), som ska stoppa teknikjättarnas missbruk av monopolet de har på stora delar av teknikmarknaden. Syftet, att skydda människor från att råka illa ut, är aktningsvärt. Information på nätet ska vara korrekt, ingen ska komma till skada och rättvis konkurrens skall råda.  

Samtidigt finns en annan verklighet Bryssel måste förhålla sig till: att teknikkapprustningen har sprungit ifrån EU. I en bransch som framtidens välstånd, makt och inflytande hänger på, ligger Europeiska unionen hopplöst efter. Av världens 50 största techföretag finns endast fyra i Europa, varav tre i ett EU-land. Tio är baserade i Sydostasien och hisnande 35 i USA.  

Bakom detta finns flera anledningar, som till exempel eftersatt investering i digital infrastruktur. EU har på ett generellt plan också halkat efter i fråga om konkurrens och ekonomisk utveckling – sedan 2010 har EU exempelvis haft lägre tillväxt än både Kina och USA 

Oavsett anledning är detta något det nya EU-parlamentet som väljs i juni måste ta tag i. Ett led i detta är att vara attraktiv för både företag och kompetent arbetskraft, vilket man inte kan påstå att EU är på teknikområdet just nu. Det är i nästen som Silicon Valley i USA som morgondagens teknikuppfinningar knådas fram och kreativiteten flödar fritt. Men någon riktig motsvarighet till Silicon Valley finns inte i EU. Frågan är varför? Möjligt är det alla gånger.    

Med det sagt ska inte all lagstiftning som skulle kunna ses som teknikfientlig skrotas på kuppen. Konsumenter och företag ska skyddas. Som tur är för Bryssel finns det ingen inneboende motsättning mellan att värna om sina medborgare och samtidigt främja innovation. Få, om några, teknikgenier undviker EU för att konsumenter skyddas för mycket eller för att småföretagarna får möjlighet att ta plats. Problemet är att det inte finns ett attraktivt nav för teknisk utveckling i Europa som kan mäta sig med Silicon Valley.

I stället verkställs regleringar som främst irriterar konsumenter. Google fick i början av maj ta bort Google Maps från sina sökresultat, eftersom företaget på så sätt främjade sina tjänster på ett orättvist sätt. Den breda massan är nog mest förundrad och, som jag, irriterad på att ett smidighetsmoment har försvunnit. Men för teknikentusiaster är det ytterligare ett tecken på att EU “förstör internet” 

Visst, man blir till slut van vid att cookie-förfrågningar dyker upp överallt, att man måste googla vad GDPR egentligen innebär och till slut så vänjer man sig väl även vid att Google Maps är några klick längre bort. Men när det sker gång på gång och EU ständigt ligger i krig med techjättarna skapas ett rykte, bland teknikföretag och -entusiaster, som EU borde försöka undvika. Det finns ingen tid att förlora i kapplöpningen om framtiden.  

Detta är en krönika. Skribenten svarar för analys och åsikter i texten.

Vill du också skriva en krönika till Utvecklingsmagasinet? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här: