The texts on this site have been auto-translated which may result in some linguistic errors.

Debatt

Vi måste bli bättre på att ställa krav på transparens

En ny rapport från organisationen Charity Rating visar att ideell sektor har sitt mest transparenta år någonsin. Allt fler organisationer väljer att vara öppna med var deras insamlade pengar tar vägen. Men det är fortfarande flera av de stora organisationerna som inte klarar kraven på öppenhet, skriver Gerda Larsson på Charity Rating.

De senaste åren har givandet ökat kraftigt och 2015 spås bli ett nytt rekordår. I Sverige skänker allmänheten i snitt 6 miljarder kronor till ideella organisationer. Det är ungefär lika mycket som vi köper böcker för varje år. Men ett ökat engagemang från givare ställer även högre krav på organisationerna att ansvarsfullt förvalta bidragen och öppet kunna redovisa sitt arbete. Så vad händer egentligen med alla insamlade pengar?

I 10 år har Charity Rating granskat ideell sektor för att få svar på frågan om var pengarna tar vägen, och för varje år har antalet godkända organisationer vuxit. Vårt mål är en mer öppen och transparent ideell sektor. Det ska vara enkelt och roligt att utveckla hållbara och långvariga ideella engagemang. I år firar vi inte bara 10 år utan också att svensk ideell sektor har sitt mest transparenta år någonsin. Hela 77 organisationer finns med på vår Gröna Lista över transparenta organisationer. Det är nästan en tredubbling jämfört mot föregående år.

Enligt en undersökning som genomfördes av Frivilligorganisationernas Insamlingsråd är det förtroendet för den enskilda organisationen som får fälla avgörandet för givarnas val. Organisationers förmåga att visa hur de använder insamlade medel kommer på andra plats. Glädjande är därför att ökningen i insamlade medel gått hand i hand med en ökad transparens i sektorn.

Men trots årets positiva utveckling ser vi fortfarande att fler organisationer behöver bli mer transparenta och som givare kan du vara med att påverka. Av de 15 organisationer som allmänheten skänker mest till är det fortfarande en tredjedel som inte klarar kraven på öppenhet. Vi som skänker behöver bli bättre på att ställa krav på öppenhet inom ideell sektor.

Här är fem steg för att dina pengar ska få stor inverkan som möjligt:

Ge med både hjärta och hjärna
Första steget är att välja en fråga du tycker är viktig. Fundera sedan om du vill ge till en större eller mindre organisation, om du vill donera din tid och vara volontär eller om du vill skänka pengar, antingen varje månad eller göra en engångsdonation.

Gör egna efterforskningar
Nu är du redo för att hitta en organisation som passar just dig! Börja med att göra egna efterforskningar och jämför. Använd den informationen som du kan hitta på organisationernas hemsidor och är det något du saknar så ring och ställ frågor. En bra organisation vet vad de arbetar för idag och i morgon – och tycker om att få berätta om det.

Stirra dig inte blind på siffror

Svensk Insamlingskontroll är en stiftelse som ger ut så kallade 90-konton. Det innebär att högst 25 % av organisationens utgifter går till administrativa kostnader, men det säger tyvärr lite om organisationens arbete. För små organisationer blir den siffran ofta större, men det betyder inte att organisationen nödvändigtvis är sämre.

Undvik mellanhänder
Ett tips för att maximera antalet kronor som går till ändamålet är att undvika mellanhänder. Det finns flera företag som profiterar på ditt givande genom insamlingssajter och liknande. För att maximera ditt bidrag, kontakta organisationen direkt!

Att ge vid en katastrof
Det är ofta dyrt och tar tid att sätta upp en ny verksamhet och vid en katastrof är det därför bra om organisationen redan finns på plats. Välj en välkänd organisation som du vet redan är engagerad.

Charity Rating hoppas nu allt fler vill vara med och bidra till en ännu mer öppen och transparent ideell sektor. Såväl insamlingsorganisationer som givarna själva.

Gerda Larsson

Detta är en debattartikel. Skribenten svarar för analys och åsikter i texten.

Vill du också skriva en debattartikel till Utvecklingsmagasinet? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här:

Hjälp oss att förbättra Utvecklingsmagasinet

Svara på vår enkät så att vi kan fortsätta driva och utveckla vårt digitala magasin. Det tar bara ett par minuter att svara på enkäten.

Den som vill kan också lämna sin e-postaddress för chansen att vinna en fuffig goodie-bag!

Starta enkäten