Under den gångna veckan har flera debattörer lyft kritik mot Black Friday. Åsikterna har skilt sig åt: vissa kritiserar köphetsen och menar att den bidrar till både klimatförändringarna och dåliga arbetsförhållanden, medan andra ser det som en klassfråga. Några ser också konsumtionen som något värt att fira.
Cathrine Kylesten och Anette Alm Gustafsson från Erikshjälpen menar att Black Friday är en mörk tid för både planeten och människor som arbetar under fruktansvärda förhållanden för att mätta konsumtionssamhällets begär efter billiga varor. Trots att allt fler människor börjar välja hållbara alternativ skriker den kommersiella handeln ut sina rabatterade priser. Debattörerna lyfter därför frågan om när den kommersiella handeln ska inse att allt fler konsumenter vill handla hållbart.
– Kan något vara mer ”ute” 2023 än den uppmaning till köphets som ligger framför oss? skriver de i Göteborgs-Posten.
Aftonbladets ledarskribent Susanne Kierkegaard tar avstamp i Oxfams senaste rapport som handlar om att de rikaste i Sverige står för de riktigt stora utsläppen. Hon menar att Black Friday blir mer en klassfråga, medan klimattullar och reduktionsplikt har en verklig inverkan på utsläppen.
– Jag betvivlar att H&M:s Stefan Persson satt klistrad vid datorn för att hinna först till Elgiganstens mobilrea i morse, skriver hon.
Konsumtionsmönstret behöver förändras när det gäller framförallt kläder, menar Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi. Hon hänvisar till FN:s klimatpanel IPCC, som belyser konsumtionens klimatpåverkan och menar att det är de mänskliga aktiviteterna som orsakar den stora klimatpåverkan vi ser i dag. Hon menar dock att designers, producenter, influencers och marknadsförare behöver ta ett större ansvar än konsumenterna.
– Affärsmodeller som ser kläder som snabbrörliga konsumentvaror eller bygger på ständig rea är inte hållbara, skriver hon.
Andra debattörer menar att Black Friday kan vara värt att fira med tanke på shoppingens historiskt sett positiva inflytande på samhället. Svenska Dagbladets ledarskribent Mattias Svensson menar att konsumtionen har berikat människors livskvalitet genom tiden.
– Konsumtionen har kort sagt en stolt och betydelsefull historia. Den förtjänar sin dag, skriver han.
Debatt om Black Friday
Det som är ”ofräscht” är inte att handla begagnat utan hetsen att köpa nytt
Cathrine Kylesten, hållbarhetschef, Erikshjälpen Second Hand och Anette Alm Gustafsson, verkställande chef, Erikshjälpen Second Hand, Göteborgs-Posten
Ni kväver mig med ert hat mot Black Friday
Susanne Kierkegaard, ledarskribent, Aftonbladet
Klädinköpen måste ner – men vi behöver hjälp
Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi, Aftonbladet
Black friday förtjänar att firas
Mattias Svensson, ledarskribent, Svenska Dagbladet