Bolivias urfolkskvinnor har fått en betydligt bättre ställning i samhället under Evo Morales tid vid makten, skriver Emil Wenlöf. Foto: Soman (CC BY-SA) och privat

Gästkrönika

Framstegen för urfolkskvinnors rättigheter kan gå förlorade i Bolivia

Situationen för kvinnor i Bolivia har förbättrats markant under de senaste tretton åren. Diskriminerande lagar har ändrats och för första gången i historien har urfolkskvinnor tagit plats i parlamentet och på många andra offentliga poster. Men sedan november har landet en kontroversiell interimspresident som förändrar politiken och gör rasistiska utspel mot landets urfolk. Oron är stor hos många av landets urfolk och kvinnor.

Jag sitter på huvudkontoret till urfolks- och kvinnorättsorganisationen “Bartolina Sisa” i La Paz, Bolivia. De sociala ledarna följer nyhetsflödet. De första poliserna börjar göra uppror mot president Evo Morales. Det är tre dagar innan Evo Morales avgår från sin presidentpost efter påtryckningar från militären. Det är oroliga och tunga blickar som genomsyrar rummet. Genom en intervju med en ledare från distriktet Los Yungas, vi kan kalla henne Silvia, får jag höra om situationen som råder i Los Yungas och i andra delar av Bolivia. Silvia berättar om hur det under det senaste decenniet skett stora förändringar i den diskriminering och förföljelse som urfolkskvinnor levt i.

”Tack vare vår broder president Evo Morales har kvinnor nu fått en röst och samhället värderar kvinnor mer än tidigare”, säger hon.

Hon berättar att de idag genomför projekt och utveckling tillsammans med männen och strävar framåt mot jämställdhet och förändring. Tidigare har det varit svårt på grund av den utbredda machokulturen.

”Det är därför vi kämpar för presidenten, för att skydda vår röst. Vi vill inte ha tillbaka diskrimineringen och rasismen”, säger Silvia.

Som praktikant hos en av Latinamerikagruppernas samarbetsorganisation fick jag möjligheten att träffa kvinnor från hela Bolivia, under en tid av stor förändring. Ett genomgående tema i samtal och intervjuer var att många kvinnor tidigare inte var medvetna om de lagar som speciellt skyddar kvinnor.

Under ett besök i byn Pukharani berättar kursledaren Macleoda hur förhållanden i Bolivia var när hon växte upp. Hon skildrade ett tidigare samhälle där urfolkskulturen och urfolken inte respekterades i städerna, där språk utöver spanska föraktades, likaså de traditionella urfolksdräkterna. Många kvinnor valde att inte bära folkdräkter i städerna för att undvika nedsättande ord och i vissa fall våld. Myndigheterna som ansåg urfolk som primitiva, gav inte urfolken full tillgång till socialtjänster, vilket också resulterade i att majoriteten av landets fattiga var just urfolk. Detta fick många urfolk att klippa banden med sina traditionella rötter för att integreras till städerna.

Sedan Evo Morales tillträde som president, berättar Macleoda, har regeringens sociala program förbättrat den socioekonomiska situationen och urfolken är mer representerade i samhället. Urfolkskvinnor kan uttrycka sin kultur, representeras i flera institutioner och många har fått en högre levnadsstandard. Däremot finns det fortfarande en utbredd machokultur som tränger igenom det bolivianska samhället och hindrar många kvinnor att nå sin fulla potential. Bartolina Sisa anordnar ledarskapsträningar, informationskampanjer och praktiska kunskaper för att förstärka landets urfolkskvinnor och förändra machokulturen i grunden.

Några av kvinnorna i Bartolina Sisa som just deltagit i en utbildning. Foto: Emil Wenlöf

Efter valet i oktober startade en våg av våld mot urfolkskvinnor och representanter för Evo Morales parti Movimiento al Socialismo (MAS). Urfolkskvinnor i staden Cochabamba attackerades av motdemonstranter under en fredlig demonstration, Bartolina Sisas kontor attackerades runtom i landet , MAS-borgmästaren Particia Arce tvingades gå barfota genom staden Vinto när färg kastades på henne och hennes hår klipptes av. Detta är endast några exempel som föregick under den turbulenta tiden.

Nu har det gått mer än fem månader sen valet och Evo Morales avgång. Den tillförordnade presidenten Jeanine Áñez och landets konservativa krafter fortsätter att hävda valfusk. De senaste månaderna har tidigare medlemmar av Morales regering arresterats för korruptionsanklagelser, uppvigling till våld och terrorism.

Under den här tiden har Bartolina Sisa och andra sociala rörelser organiserat sig för att visa att det fortfarande finns stöd för den ideologi som Evo Morales parti MAS driver. De framsteg för kvinnors rättigheter som Bartolina Sisa har bidragit till är nu drivkraften i att fortsätta deras kamp för ett mer inkluderande och jämställt samhälle.

Många av Bartolina Sisas medlemmar ställer upp som kandidater i det nyval som skulle ha ägt rum i slutet av maj, men som på grund av corona-pandemin nu skjutits upp. Bartolina Sisa ser det uppskjutna valet som ett försök från Añez att hålla kvar makten då MAS-partiet leder opinionsundersökningarna med sina 40 procent och kommer med största sannolikhet få flest röster i valet. Frågan är då om oppositionen kan samla kraft och skapa en koalition stark nog att störta MAS-partiet. Splittringarna i oppositionen grundar sig bland annat i att Jeanine Añez och Luis Fernando Camacho tidigare sagt att de inte skulle kandidera i presidentvalet. Båda gör nu det ändå och Añez är den starkaste oppositionskandidaten efter förra valets oppositionsledare Carlos Mesa.

Detta val är ett vägskäl för Bolivias framtid. Kommer oppositionen blåsa nytt liv i nyliberalismen eller kommer urfolken och MAS fortsätta sin förändringsprocess för att uppnå välstånd och välmående med Pachamama (Moder Jord) på sin sida? Vad som däremot är säkert är att Bartolina Sisa kommer att fortsätta kämpa för att varje kvinnas rättigheter ska uppfyllas och att jämställdhet ska uppnås.

Detta är en gästkrönika. Skribenten svarar för analys och åsikter i texten.

Vill du också skriva en gästkrönika till Utvecklingsmagasinet? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här: