Kan bensinskatter som går till satsningar på kollektivtrafik vara ett bra sätt att minska klimatutsläppen? Foto: Nomad (CC BY 2.0)

Aktuell debatt

Åsikterna går isär om hur utsläppen ska minskas

Bensinskatt, innovationer eller svensk export. Buden om hur klimatutsläppen ska minskas var många på veckans opinionssidor. Dessutom påpekade flera debattörer att Sverige borde ta mer ansvar för de mänskliga rättigheterna.

År 2020 firar världsorganisationen FN 75 år. Sex företrädare för FN-relaterade organisationer i Sverige listar i Aftonbladet 5 frågor som kommer ligga högt på agendan nästa år. De skriver att alla dessa ligger nära Sveriges nationella intressefrågor, med mänskliga rättigheter som gemensam nämnare. FN är en unik arena, menar debattörerna och uppmanar Sverige, liksom alla medlemsländerna, att använda den för att försvara mänskliga rättigheter.

I tidningen OmVärlden skriver sju svenska organisationer om den utsatthet som miljökämpar runt om i världen hotas av och poängterar att Sveriges regering måste ta mer ansvar. “Använd Sveriges goda rykte och tryck på för skydd av miljöförsvarare, i handelssammanhang, i internationella forum och i bilaterala relationer med stater som begår övergrepp”, skriver de.

FN:s klimattoppmöte COP25 i Madrid i Spanien avslutas på fredag efter två veckor. På svenska debattsidor diskuteras energifrågan och utsläppsminskningar i samband med mötet. På Göteborgs-Postens ledarsida skriver Thomas Sterner att skatt på koldioxid är den mest kostnadseffektiva vägen att gå och att det är viktigt med folkligt stöd för klimatpolitik. Ett sådant stöd kan enligt honom mobiliseras genom att “ta medlen från bensinskatter och skatt på kol till att subventionera renare kollektivtrafik och förnybar el för dem som inte har råd”.

Björn Lomborg på tankesmedjan Copenhagen Consensus Center är kritisk till att många förespråkar att nå nollutsläpp av koldioxid så snabbt som möjligt. Små ekonomier pressas nämligen på det sättet till att ställa om – till hög kostnad och litet resultat på den globala temperaturminskningen. Han vill se större satsningar på grön energi.

“Toppmötet i Madrid borde lägga energin på innovation och sätta ett mer uppnåeligt mål, med långt större nytta för mänskligheten, till långt lägre kostnad”, skriver Björn Lomborg.

Louise Meijer, miljö- och klimatpolitisk talesperson för Moderaterna, tror inte heller på ett omgående helstopp av utsläpp. Hon tror att fossila bränslen kommer vara nödvändiga ett tag framöver.

“Då är det bättre för klimatet att bensin och diesel tillverkas under förhållanden och i länder där klimatpåverkan är så låg som möjligt”, skriver Louise Meijer.

Ett sådant land är Sverige, menar hon och påpekar att den svenska industrin på så vis samtidigt kan generera tillväxt.

 

Ett urval av den senaste veckans ledar- och debattartiklar om Sveriges roll i världen:

Mänskliga rättigheter

FN-samarbetet gör även Sverige bättre
Annelie Börjesson m.fl., Aftonbladet

Sätt stopp för morden på miljöhjältarna
Karin Lexén m.fl., OmVärlden

Klimatmötet i Madrid

Klimatförhandling pågår
Thomas Sterner, Göteborgs-Posten

En rimlig medelväg bör vara målet i Madrid
Björn Lomborg, Svenska Dagbladet

Klimatsmart med hög tillväxt i svensk industri
Louise Meijer, Svenska Dagbladet  

Relationen med Kina

Kinas hot mot Sverige är hela EU:s problem
Jenny Wennberg, Aftonbladet

Fall inte undan för Kinas utpressning
Ledarredaktionen, Sydsvenskan

Är det något i texten som inte stämmer? Kontakta oss på opinion@fuf.se

Dela det här: